varto_ua (varto_ua) wrote,
varto_ua
varto_ua

ОРІЄНТУВАННЯ ЗА ПРИКОРДОННИМИ СТОВПАМИ НА ВОДОДІЛЬНОМУ ХРЕБТІ

Наприкінці зими спробував упорядкувати те, що знаю по старому кордону. Інфа може бути корисною для тих, хто вперше ходить там або іде в тумані. Якщо щось не так - переплутані номери, вказані стовпи, яких уже немає тощо - пишіть в коментах. Всюди ходив сам, крім Буштул-Кепута. Солодько.

Колись давно і недовго вододілом Дністра і Тиси - так званим Вододільним хребтом Українських Карпат - пролягав кордон між Польщею і Чехословаччиною. Після 1944-го там пролягає кордон між Івано-Франківською/Львівською і Закарпатською областями України.

Польсько-чеський кордон 20-30-их років позначено зручними для орієнтування чотиригранними витесаними з каменю стовпчиками. З боку Закарпаття стовпчики мають позначку CS (Чехословаччина), з боку Франківщини – P (понятно:)).
282,04 КБ

Є три види прикордонних стовпів – а) стартові, б) кілометрові, в) дробові.

а) стартові – це стовпчики, з яких починається нова ділянка кордону. Вони мають нумерацію 1, є більшого розміру за інші (ледь не в людський зріст), а ще на них вибито герби - левики та орлики. В Українських Карпатах стовпи з №1 стоять/стояли на г.Пікуй (Львівщина/Закарпаття), Торунському перевалі, г.Попадя, г.Пантир, Яблуницькому (Татарському) перевалі, г.Говерла, г.Стіг (ІФ/Закарпаття/Румунія).
293,39 КБ

б) кілометрові – це стовпчики з цілою нумерацією (№1, 2, 10, 45 тощо). Вони більші за дробові (приблизно метр висотою) і зустрічаються зазвичай у зручних для орієнтування місцях – на вершинах або у сідлах. Кілометрові – умовна назва. Відстань між ними може сягати і 1,5 км, і 700 м.
299,12 КБ

в) дробові – стовпчики з дробовою нумерацією (1/1, 2/5, 10/15, 45/3 тощо). Як не важко здогадатися, вони розташовані між кілометровими стовпчиками і зростають від одного стовпа до іншого – 2/1, 2/2, 2/3 і так далі аж до №3. Чіткої кількості немає – між двома кілометровими стовпчиками може бути і 7 дробових, і навіть 18. Середня відстань між дробовими стовпчиками – 100 метрів. Вони найменші (кількадесят сантиметрів) з існуючих і часто їх ледве видно або взагалі немає.
231,05 КБ

Зазвичай стовпчики розташовані так, щоб від одного стовпа можна було побачити інший (якщо немає туману :)) Але в багатьох місцях по кордону проклали дорогу і стовпів там немає. Іноді їх собі на дачу тирять :).

На стовпчиках є вказівні знаки - щоб новопризваний прикордонник не заблукав у стрьомних горах. Що це за знаки? Орієнтація по схилам вододілу і напрямок кордону в обидва боки.

Стовпчики чітко орієнтовані по схилам вододілу: CS – закарпатьска сторона i P - прикарпатська. З цього ж боку ще зазвичай написано рік, щось типу 1924. Ще з одного боку (а іноді і з двох) написаний номер стовчика.

Зверху, посередині стовпчика видовбано хрест з однакової довжини кінцями – окремі експерти стверджують, що це орієнтація по сторонам світу.

І найголовніше – зверху стовпичка на кутах зроблені зарубки, по напрямку кордону. От, скажімо, \+/ означає, що лінія кордону повертає з південного сходу на північний схід. А ось зразок більш-менш прямого кордону.
271,01 КБ

Це, в принципі, й усе. Нижче наведено перелік стовпичків, які можуть слугувати гарним орієнтиром на Вододільному хребті від Чорної Репи Сколівського району Львівщини до ресторану „Беркут” :) на Яблуницькому перевалі Надвірнянського району Франківщини і далі – на Чорногору і аж до кордону з Румунією..

Варто також пам’ятати про славних бійців, які в 1944-ому стрємітєльним натіском овладєлі Торунським та іншими перевалами.

ЧОРНА РЕПА-ПОПАДЯ

Аж до самої г. Вишківський Горган стовпчиків немає – їх викопали або закатали в дорогу по кордону. Чорна Репа на польських картах увінчана стовпчиком №16, а перехрестя кордонів трьох областей - №13. І місцевість так і називається – Перехрестя.

Якщо йти від Славського через с. Ялинкувате: за селом уздовж потоку, підйом на безлісний хребет. На хребті ліворуч. Біля гори Чорна Репа – газопровід, майже до самого Торунського перевалу нитка газопроводу позначена табличками з білими написами.

Торунський перевал – перетин з однією з чотирьох транскарпатських автомобільних доріг (Долина-Міжгір’я-Хуст). Після перевалу – за біло-червоним маркером, якщо він ще є. Ще може зутрітися біло-синій маркер - він веде в обхід Вишківського Горгану на озеро Синевир.

За г.Магура, на підйомі на г. Вишківський Горган, буде перший стовпчик, який зберігся на цій ділянці шляху - №32/6.

32 - Вишківський Горган

Кордон обходить с.Слобода широкою дугою. Можна йти ним, а можна пройти через село, закупитися (або якщо ви йдете від озера Синевир) і знову вийти на кордон. Стежка в обхід Слободи значно заболочена - аж до 16-го стовпчика.

18 – піднявшись із Слободи до полонин, ви знову опиняєтеся на кордоні. Головне - знайти його, тому що можна провтикати і вийти на франківську сторону до Осмолодських вузькоколійок. На польських картах ця місцевість позначена як Струнги (місцеві досі можуть так називати) Стовп №18 похилений від зіткнення з лісовозом. ))

16 – на польських картах ця місцевість позначена як Болотняк.

13 – Бісоватий Діл. Різкий поворот ліворуч, не пропустіть. Далі стежка йде густим лісом аж до вирубок під Попаддею.

6 – г. Верх Чорної Ріки

Між 2/5 і 2/4 - класне місце для стоянки на схилі Попаді (вода ліворуч метрів 100 вниз)

1 - г. Попадя

ПОПАДЯ-ЛЕГІОНІВ

1 - г. Попадя

64 - на підйомі на наступну за Попадею вершину (Коретвина) кордон різко повертає праворуч (на південь) - про це є відповідна зарубка на стовпі – і круто спускається у ліс. Під час спуску – який може зайняти години дві – важливо не загубити стовпчики, а якщо ви їх загубили – йдіть і повільно шукайте, щоб у лісі не збитися з водорозділу вниз. Лісом стежкою стовпчики теж є.

63 – г.Прелука (1271)

57 (здається) - перевал газопроводу + технічна дорога через кордон з долини Лімниці (ІФ) в долину Мокрянки (Закарпаття)

49 – г. Буштул

45 – г. Велика Кепута

28 – г.Явір

25 – полонина над витоками потоку Вел.Щавник. На польських картах вона позначена як Турган.

23 – г. Кінець Горгану

19 - полонина Рущина (звідси йдуть стежки на Сивулю і її траверс)

18 – урочище Пекло

12 – г.Тавпич

10 - поворот кордону з хребта Тавпіширка праворуч (на південний захід). Спускатися краще стежкою-серпантином, а не по стовпчиках.

6 – перевал Легіонів

ЛЕГІОНІВ-ЯБЛУНИЦЬКИЙ ПЕРЕВАЛ

6 – перевал Легіонів

1 – г.Пантир (1213) Наступна “одиничка” буде аж біля ресторану „Беркут” на Яблуницькому перевалі. :)

55/6 – наступний стовпчик

52/10-52/11 - джерело

48 - г. Дурня

46 – г.Гропа

44/11 – вода праворуч на схилі

44 – г.Братківська

41 – г. Руська

35 – г. Чорна Кли(е)ва, місцеві можуть називати її Стеришора

33/2 (приблизно) – підніжжя Чорної Клеви

28 – підйом на г.Плоска край лісу і початок полонини

27 – Плоска

20 – г.Довга (1355 м), спуск на перевал Столи

15 – відріг урочища Марковець

9 – г. Висока Прелука (1120 м)

Перед Яблуницьким перевалом ще є пару дробових стовпчиків.

ЯБЛУНИЦЬКИЙ ПЕРЕВАЛ-СТІГ

30 (НЕВІДОМО, ЧИ Є) вершина 1005 над Яблуницею

22-23 – десь на цьому відрізку кордон йде над залізничним тунелем з Ясіня в Ворохту

17/2 (приблизно) – поворот на Верхні Дебрі

15 – г.Григорянка (1388)

12/5 (приблизно) – траверс Куколя

11 – г.Кукіль

10/7 (приблизно) – траверс Куколя

8 - г. 1297 м, різкий поворот (уважно подивіться на зарубки на стовпі)

4 – г.Велика Козмеська

3 – стежка на Заросляк

1 - Говерла

38 – г. Брескуль

37 – г. Пожижевська

35 – г. Данциш

33 – г. Туркул

32 – спуск до оз.Несамовите

30 – поворот на Шпиці

29 – г.Ребра

28 – поворот на Гутин Томнатик

25 – г.Бребенескуль

23 – г.Мунчель

20 – г. Дземброня

16 – г. Піп-Іван Чорногірський

14 – г. Васкуль

13 – поворот до колиб і спуску на Бальзатул

10 – г.Вихід

1 – г.Стіг з ПІЧ вона справді схожа на зелену копичку сіна. Саме на Стогу, який у ХVIII-ому сторіччі був кордоном трьох держав, тривалий час містився перший призовний пункт Довбуша, і тільки пізніше опришки перенесли свою базу в Горгани.

До зустрічі в горах!
Tags: гори і доли
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic
    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 9 comments